Wanneer we hebben over edelmetalen, dan hebben we het in de meeste gevallen over goud, zilver, platina en palladium. Deze edelmetalen zijn bestand tegen corrosie en oxidatie en daarom ook een belangrijk onderdeel voor de auto industrie. Naast deze edelmetalen zijn er nog tal van andere metalen die frequent worden gebruikt en waardevol zijn voor de auto industrie. Een veel gebruikt edelmetaal, die wellicht minder bekend is, maar zeer waardevol, dat is rhodium.
Gebruik van dit edelmetaal
Rhodium is een edelmetaal dat we tegenkomen bij de productie van auto’s. Eigenlijk voornamelijk in de katalysator. Het is daar een onmisbaar onderdeel vanwege de hoge smeltwaarde en de hardheid, maar vooral het feit dat het niet kan oxideren. Rhodium heeft dus een positieve uitwerking op het verminderen van uitstoot dus het milieu. Rhodium, maar ook palladium en platina kunnen gebruikt in de katalysator, die er op zijn beurt weer voor zorgt dat de schadelijke stoffen welke door de motor worden uitgestoten. Voor het grootste deel worden deze dan geneutraliseerd in minder schadelijke stoffen. Met name door de verscherpte regels rondom de uitstoot van CO2, is het gebruik van deze materialen essentieel geworden om aan de eisen te kunnen voldoen.
Het smeltpunt van rhodium is maar liefst 1963 graden Celsius ligt, wat het moeilijk maakt om om te smelten tot munten of baren. Om je een idee te geven hoe groot het verschil is, ligt het smeltpunt van goud op 1064 graden Celsius. Kijkend naar de prijs van dit edelmetaal, is dit één van de duurdere in zijn soort.
Er zijn wel baren of munten rhodium te koop. Ter vergelijk: 1 ounce zilveren munt kost zo rond de 30 – 50 euro, 1 ounce gouden munt rond 1700 – 1800 euro en een 1 ounce rhodium munt is meer dan 20.000 euro waard.
Overigens wordt rhodium ook gebruikt bij sieraden. Die worden ‘gerhodineerd’ is met een elektrolytisch laagje rhodium. Hierdoor kan het juweel zijn schitterend wit laagje behouden terwijl zilver na een tijd zwart zou worden en witgoud een gele schijn zal doorlaten.
De winning van Rhodium
Rhodium (Rh 45) behoort net als palladium en platina tot de Platinum Group Metals (PGM). Doordat de winning ervan vrij complex is en de totale winning per jaar nog geen 25 ton is, is het een relatief zeldzaam. Het wordt vaak als bijproduct van andere metalen uit erts gewonnen. Het wordt vooral gemijnd als bijproduct van platina. 70% – 80% van de wereldproductie komt uit Zuid-Afrika maar vele Zuid-Afrikaanse platinamijnen verkeren al jaren in moeilijkheden. Ook wordt rhodium gebruikt in kerncentrales. Rhodium kan via een moeilijk proces uit uranium worden teruggewonnen. Dat laatste kan wel, maar is moeilijk en duur. Het verrijkte uranium moet dan 10 jaar gekoeld zijn voor het verder bewerkt kan worden.
Rhodium zelf is heel giftig en kankerverwekkend. Je moet dus niet in de buurt van de losse deeltjes komen. In stofvorm is het ook heel brandbaar. Zelf met onbewerkt rhodium aan het werk gaan, is dus af te raden.
Populair bij dieven
Met de dure edelmetalen zoals rhodium, palladium en platina zijn ontzettend populair bij dieven. Katalysatoren worden in z’n geheel snel en slim verwijderd. Een goede autoverzekering is daarom dus ook zeker van belang. Er zijn zelfs gevallen waarbij de katalysator vakkundig is ontmanteld en keurig op exact dezelfde manier is teruggeplaatst. Op het eerste oog zie je niet direct wat, waardoor de kans vrij groot is dat je het niet direct merkt. Naarmate de tijd vordert, hoor je een tikkend geluid en zullen zowel jij als de garage niet direct de vinger op de zere plek kunnen leggen. Heb je het gevoel dat je auto een vreemd geluid maakt, laat de garage dan ook direct even de katalysator checken. Je zult namelijk niet de eerste zijn waarbij de inhoud ervan vakkundig is ontvreemd.
Elektrische auto’s
Waar de vraag naar elektrische auto’s steeds verder toeneemt, zien we ook dat de vraag naar katalysatoren in de komende jaren langzaam zal afnemen. Gezien het feit dat elektrische auto’s geen uitstoot produceren en dus ook niet beschikken over een katalysator, is het gebruik van deze edelmetalen voor elektrische auto’s dus niet nodig. Het zal voorlopig zo’n vaart niet lopen maar de verwachting is dat op langere termijn vraag en aanbod steeds verder uit elkaar zullen komen te liggen, met een daling in prijs tot gevolg. Maar of er dan weer andere toepassingen zijn die deze metalen nodig gaan hebben, dat is nog even koffiedik kijken. Overigens komen in de elektrische auto’s natuurlijk wel veel andere grondstoffen voor zoals de Rare Earths Metals, koper, nikkel en lithium.
Beleggen in rhodium
Dat kan eventueel via baren of munten, maar die zijn echt moeilijk verkrijgbaar en schreeuwend duur. Dit “Vijfde Edelmetaal” kan je dan ook beter niet als fysiek metaal kopen, maar beter als ETF, vooral voor de speculatie/beleggen. Dan kun je ook bijvoorbeeld handelen in deze Exchange Traded Commoditie: db Physical Rhodium ETC
Disclaimer bij columns artikelen, vraaggesprekken en advertorials op Edelmetaal-Info.nl: auteur(s) schrijft op eigen verantwoordelijkheid. De mening van de auteur(s) hoeft niet over een te komen met de mening van andere auteurs of de redactie van Edelmetaal-Info. De auteur kan posities of belangen hebben in genoemde zaken.
De informatie op deze website is niet bedoeld als professioneel beleggingsadvies of als aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen, maar als startpunt voor je eigen onderzoek.
Zie verder de algemene disclaimer van Edelmetaal-Info